söndag 18 oktober 2015

Ny matta

En helg i september hade jag en egen dag uppe i Stockholm, hade planerat besök till några affärer som jag ville in på bl.a på Bolighus, även Åhléns nya Hem-avdelning. Sedan tog jag mig till Midsommarkransen där jag skulle in på en vintage-butik men på vägen dit såg jag en sån där proppfull antikaffär, ni vet där saker är från golv till tak i flera rader från väggen. De är den bästa tycker jag, där man måste få leta lite. Såg ett par mattor hoprullade i trappavsatsen och fastnade för en vävd med grafiskt mönster. Kände mig på mig att den var speciell och när jag hittade signaturen IS, Ingegerd Silow, bestämde jag mig för att veckla ut den och föll pladask för mönstret och färgerna för det var taget just ur nåt från Bolighus med jordiga beiga/bruna nyanser med inslag av grått, lite blått och gammelrosa. Den var i fint skick och alla fransar var hela, vilket är ganska ovanligt. Frågade vad ägaren skulle ha för den, vilket var 500 kr. Tyckte det var ett kap men jag kunde ju inte släpa runt på en matta :) Så jag frågade om det gick att köpa den och hämta den veckan därpå, gick alldeles utmärkt. Helgen därpå hämtades den och platsen som jag hade tänkt ut för den var till vårt nyfixade tv-rum.

Här är den först intagen i vardagsrummet för dammsugning. Dock gjorde den sig så bra därinne mot trägolvet och Hans J Wegner gungstolen att jag nu funderar på en matta till. Sedan hamnade den på plats. Den mäter ca 137x203 cm.




En likadan matta fast i en grön färgställning såldes på Bukowskis Market för ca 1 år sedan för 5400 kr exkl avgifter. Så min matta var verkligen ett kap! Och mycket snyggare :)

1 kommentar:

  1. https://www.1stdibs.com/furniture/rugs-carpets/russian-scandinavian-rugs/swedish-flat-weave-rug-ingegerd-silow/id-f_7584343/?utm_medium=cpc&utm_source=criteo&utm_campaign=display_uk-pdp-criteo-non-exclusive&utm_content=d&currency=gbp

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...