torsdag 16 juli 2015

Ett rum på uppfräschning

Precis när man kommer upp på vår övervåning finns ett litet allrum. Där har vi vårt tv-kryp in, då vi valt att inte ha tv:n i det nedre vardagsrummet, där har vi öppna spisen som fokus istället. Just nu håller vi på att fräscha till det däruppe.Väggarna var täckta med en brun vävtapet som börjat släppa, taket omålad furupanel som mörknat med en list med blommor på, med andra ord; Hemskt! Nu är taket vitmålat, väggarna gipsade och spacklade som nu håller på att slipas.




Först hade jag tänkt en tapet däruppe men har haft svårt att bestämma mig för en så väggarna blir målade till att börja med i samma färg som vi har i sovrummet, en färg som går åt det beiga hållet som ska likna lite äldre papper. Idén är istället att rama in tapetprover och sätta på väggen ovanför soffan och så har jag valt ut bilder i mobilen, gjort dem svart/vita och ska skriva ut dem på fotopapper och rama in.

Vi har även köpt en ny soffa, det är ju inte så stort däruppe så det fick bli Kivik från IKEA, 2-sits med schäslong med klädseln Isunda grå. Vi maxade hela bakre väggen som är 2.80 m, precis vad soffan var. Nån liten extrakudde blir det och kuddvaret från Axlings med gåsöga mönster som jag fick av mamma nyligen kommer bli kanon. Har även tittat ut fler i linne hos Ellos. Soffbordet har vi ju redan och det är också från IKEA ur serien Arkelstorp. Tv-bänk blir även den från IKEA ur serien Nornäs. Då det är lågt i tak har vi valt att skippa en taklampa, utan jag ska försöka hitta några snygga vägglampor. Den jag än så länge fastnat för är Veronika från Watt&Veke.
Sedan funderar jag på om jag ska ha en matta, blir ju lite mer ombonat då. Tyvärr fastnar jag för mattor som min plånbok är lite för liten för eller så är de svåra att få tag på. Helst skulle jag vilja ha den här mattan av Ingegerd Silow som såldes på Bukowskis market för ett par år sedan. Passar så otroligt bra med färgerna, men den är ovanlig. Har även fastnat för ullmattan från Design House Stockholm med läderkant men den är för dyr så letandet fortsätter. Vi har en ullmatta i köket i grått med gåsöga mönster från Ellos och den gillar jag och så finns den i brunt, kanske blir det den ändå?

Har verkligen fastnat för den här naturliga färgskalan, den är så lugn och skön. Inget som "sticker" i ögonen. Samtidigt gillar jag förra sekelskiftes färgskala med, gäller att få båda i lagom dos så de inte "skär sig" med varandra. Jag tror de trärena ytorna är den gemensamma nämnaren som låter dem gå ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...