söndag 18 januari 2015

Knock on wood

Trätrenden som slog igenom förra året efter att ha varit på gång ett tag, kommer dominera ännu mer i inredningen i år om man tittar i kristallkulan. Den som har möjlighet att besöka Stockholm furniture and light fair på Stockholmsmässan den 7 februari kommer få svaret, jag ska dit i år igen tänkte jag. Vill man haka på fast lite budget varianten är det bara att köpa på sig svarvade ljusstakar, träpallar och lampskärmar i furulameller av Hans Agne Jacobsson på loppis i sommar innan de försvinner till Stockholms designbutiker :)


Bild från Bukowskis market

Blanda gärna gammalt med nytt för att få till härliga kontraster, än så länge gäller de ljusa träslagen som bok, björk och ek som aldrig går ur tiden, t.o.m furu, som varit "förbjuden" sedan länge. Se bara till att det inte ser ut som allt är gjort i en slöjdsal 1977. Undvik mörkbetsat eller mörklackat på stora möbler/ytor, kan passa på smådetaljer, träslag som körsbär och sådant som ska se gammalt ut men inte är det, satsa istället på obehandlat, såpat eller vitoljat och bryt av med något som har äkta patina.

Finns mycket att välja på för den som har en större plånbok då mycket fint görs av fantastiska möbelhantverkare och fabrikörer i rena och mjuka linjer. En del kan tycka det är tråkigt och vill ha mer färg och mönster, andra låter sig förföras av renheten som finns i trät. Själv ligger jag nånstans mitt i mellan :) Lite så här kan det se ut.








Bilder från Pinterest

Här är några av mina favoriter som jag har hemma á la budget varianten.





De två skolstolarna med sits och ryggplatta i björk är förra sommarens bästa fynd, faktiskt fyndade på två olika ställen. Oftast är dessa stolar gjorda i fanér som gärna spricker och blir fult men dessa är massiv björk. Slipade ena sitsen då den hade fått en ful fläck, väldigt fint med trärent men funderar ändå på om jag ska lacka om den. Vill behålla original utseendet på dem då jag tycker de är fina som de är, annars är det lätt att vara där med färgburken. Då modellen är lite mindre kommer de passa bra i ett barnrum. Just nu står de lite undanstoppade. 


Ljusstakarna Kull i miljömärkt bok kommer från Åhléns som dessutom finns på rea nu. Det gamla trätråget är köpt på en antikmässa för ett par år sedan. Såklart hamnar min gungstol av lackad bok av Hans J Wegner och vårt massiva vitkalkade ekbord på denna lista. 





Ikea har också kommit med många fina möbelserier i trärent som Ryssby, Hurdal, Nornäs (det lilla nattduksbordet) samt deras byrå ur PS kollektionen 2012. Något jag ångrar, är att jag inte köpte pallen Karl-Johan ur PS kollektionen 2009, fingrade på den så många gånger! Mitt största inrednings-ånger hittils :) Största lyckan om jag kan hitta en till salu.

Kolla gärna in min anslagstavla på Pinterest för ännu mer inspiration :)

1 kommentar:

  1. Det är ett sånt lugn i materialet trä :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...