fredag 17 januari 2014

Favoriter från Formex våren 2014

Onsdag och torsdag rände jag runt på Formex både för jobbets skull men också för min egen inspiration. Hittade hur mycket fint som helst. Industri-invasionen fortsätter med Hübsch, House doctor och Nordal med flera. Själv kan jag ibland tycka att nya föremål som ska se gamla ut tappar ofta sin charm, trots att jag gillar den industriella stilen. Ska man köra på den stilen tycker jag att man gör bättre i att försöka hitta föremål som faktiskt är gamla. I år ser man, som många redan sett och läst, mycket utav pasteller men det tror jag är naturligt så här på vårkanten och tycker egentligen det i sig inte är konstigt eller något särskilt utmärkande för just i år.

Fortfarande mycket koppar och mässing som denna lampa från Globen lightning som jag fastande för, kanske till sovrummet?

Mina för eviga favoriter som Klässbol och Växbo lin ligger mycket i tiden då vi ser mer och mer av just rena naturmaterial som obehandlad björk, läder/skinndetaljer, mer grafisk renhet och ljusare färger. Detta vill jag blanda upp med ett par välvalda objekt som kan tillföra en lite hårdare kontrast som t.ex ett grovt trätråg eller en betongskiva på ett bord. Själv skulle jag beskriva inredningen framöver som renare, enklare och mer hållbar. Bort med chabby chic, änglar och kristaller :)

Här är några favoriter

Rio Rio som var nominerad till Formex formidabel hade helt underbara filtar.

Jättefina betonglampor i en grislampamodell från Serax

Lampa i obehandlad björk som syns mer och mer i möbler och andra inredningsföremål.

Enkelheten i materialens rena grundform tillsammans enkelheten i ett grafiskt uttryck blir så här snyggt! Tvålar och doftljus från Terrible twins. Nu vill jag ha renhet och enkelhet här hemma, med en lantlig touch så klart :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...