söndag 5 januari 2014

En smakbit av Trosa

I julklapp till min mamma köpte jag en liten jubileumsbok som gavs ut av Trosa kommun till alla nyfödda 2010, då de firade 400 år. Boken heter En smakbit av Trosa. Själv köpte jag den i den lokala bokhandeln. På julaftonskvällen hade vi högläsning ur den. Lokala recept och råvaror från kommunens krögare och historiska maträtter med anknytning till bygden blandas med lättläst historia. Tyckte så mycket om den att jag var tvungen att köpa en till mig själv häromdagen. En så himla mysig bok med goda recept och underbara bilder.


Punschtryffel av Trosa Punsch från Marsipangården och deras underbara handgjorda praliner och marsipancigarrer från Kutter konfekt. En helt underbar liten affär och fik att besöka. Ligger i ett gammalt 1700-tals hus mitt i centrala Trosa. Köpte en hel del julklappar där i år.


Då vi befinner oss i Sörmland så finns det så klart en hel del vilt på de lokala krogarna och på matborden i stugorna. Och då Trosa är en skärgårdskommun så finns det även hel del fisk och skaldjur.

Hoppas ni har haft en skön helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...