torsdag 15 augusti 2013

Lantliga tapeter, del 2

Ett av mina allra första inlägg på bloggen handlande om lantliga tapeter som jag hade valt till lägenheten vi bodde i. Det inlägget har blivit mitt mest välbesökta. Det inlägget hittar ni här. Därför, när jag än en gång letar tapeter, nu till huset så tänkte jag tipsa om några av mina favoriter som jag har hittat.

Detta är Edgar från Sandbergs som jag har tänkt till sovrummets ena vägg, bakom sänggaveln och resten väggarna blir vita, förmodligen kommer färgen att brytas lite grann åt det gröna hållet tror jag. Precis som i lägenheten har jag valt en grön tapet. Grönt är nämligen den bästa färgen för ett sovrum, varm och lugnande. Mönstret kommer från en äldre tapet från 1880-talet, passar vårt hus perfekt.

Ludvig heter denna och den funderar jag till tv-rummet på övervåningen, kommer passa väldigt bra till den gamla järnkaminen från Bolinders som finns däruppe, som ni kan se här.

Sedan har jag hittat ett par tapeter från Duro och deras Gammelsvenska kollektioner.

Elsagården heter den här.

Dellen heter den här och den har jag tänkt till vardagsrummet på väggen där vi har öppna spisen så att den lyfts fram mer. Väggfärgen kommer brytas lite åt det gråa hållet. Finns även i en röd färgställning. Andra favoriter från Duro är Soltorp, Kjellbergska gården och Haga i grönt.



Dessa tapeter kommer från Boråstapeter och kollektionen heter Karlslund, tror att den första heter "Pigkammaren".

Den sista här är också från Boråstapeter, kollektion Anno 1905 och tapeten heter "Wäxbo" men som tyvärr har utgått :( Har vänner som har denna i sin hall och tycker så mycket om den. Ska nog fråga om de har någon rulle över :) Om det är någon av er bloggare därute som har någon rulle över så är jag intresserad av att köpa.


Idag och imorgon går jag på Formex! För jobbets räkning förstås, det vill säga, pedagogiska leksaker för hela slanten :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...